Toen Johan nog werkte, was hij algemeen directeur van een IT-bedrijf. Inmiddels is hij met pensioen, maar zit allesbehalve stil. Hij doet onder andere vrijwilligerswerk bij een hospice, de tennisvereniging, de wereldwinkel en als techmaatje bij InteraktContour.
“Ik kende NAH al, doordat mijn broer een hersentumor had. Toen ik de oproep voor techmaatjes zag, was de keuze snel gemaakt.”
Als techmaatje helpt Johan mensen met niet-aangeboren hersenletsel bij het gebruiken van technologie in hun dagelijks leven. Johan: “Het is ontzettend leuk om te doen. Soms kun je met een kleine inspanning mensen enorm helpen. En je helpt hen om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven. Dat vind ik er mooi aan.”
Johan noemt deze rol erg afwisselend. "Je weet van tevoren niet wat er nodig is. Ik ga in gesprek met mensen om hun behoeften en vragen te achterhalen. Daarna kijk ik hoe hun uitdagingen kunnen worden opgelost met behulp van beschikbare technologieën. InteraktContour heeft een eigen aanbod van hulpmiddelen. Maar als dat niet toereikend is, kijk ik ook verder.”
De vragen lopen uiteen. Johan helpt met installeren van bijvoorbeeld een robotstofzuiger, spraakgestuurde systemen voor het openen van gordijnen of lichtbieding, zoals Google Nest of Hue-lampen. Ook gedeelde agenda’s of boodschappenapps komen aan bod. Eigenlijk alles wat mensen met NAH en hun naasten helpt.
“Ik voel me geen medewerker, en dat is prima, want ik ben een vrijwilliger en wil dat ook blijven bij InteraktContour. Toch voel ik me erg verbonden met de organisatie en ben ik opgenomen in het team. Maar het belangrijkste is het werk zelf. Je kunt echt een verschil maken op je eigen manier. Het is de moeite waard en kost weinig tijd. Zelf ben ik ongeveer een halve dag in de week hiermee bezig. En het is heel dankbaar: mensen zijn blij dat je er bent en dat je komt helpen. Tegen mensen die overwegen vrijwilliger te worden, zeg ik dan ook: ga ervoor. Je kunt iemand enorm helpen met wat voor jou een kleine moeite is.”
Cliënt Roel kwam bij InteraktContour terecht via de praktijkondersteuner van de GGZ. Hij kreeg begeleider Amanda toegewezen. Samen met haar bezocht hij de technologiemarkt van InteraktContour op locatie Dalfsen. Daar hoorde hij over de techmaatjes.
Roel: “Ik heb een technische achtergrond en had al wat ondersteunende producten in huis, zoals een Nest Hub en een robotstofzuiger. Ik vermoedde dat ik daar nog veel meer uit kon halen en het mezelf nog makkelijker kon maken. Zo heb ik Johan leren kennen. Hij helpt mij met verschillende dingen. We hebben bijvoorbeeld samen de oude telefoonkabels en coax vervangen door UTP-kabels. En toen mijn oordopjes niet wilden koppelen met mijn telefoon, hielp hij me ook. We kwamen er achter dat ik één stapje vergat.“
Roel probeert zoveel mogelijk zelfstandig te blijven, maar weet Johan te vinden als dat nodig is. “Ik wil dingen eerst zelf uitzoeken. Als het niet lukt, vraag ik Johan om hulp. Ik laat hem dan ook opschrijven wat we precies hebben gedaan, stap voor stap, zodat ik het de volgende keer zelf kan doen.”