Reinier is als applicatiebeheerder onderdeel van de IT-afdeling binnen InteraktContour. Acht jaar geleden begon hij er als skilled medewerker Servicedesk. Snel schakelen, mensen helpen met concrete problemen – dat lag hem goed. Toch begon het te kriebelen. “Ik wilde begrijpen wat er áchter die systemen zat. Mijn nieuwsgierigheid groeide, en daarmee ook mijn ambitie.”
Toen de functie van applicatiebeheerder vrijkwam, solliciteerde hij meteen. “Toen ik solliciteerde, had ik nog niet de juiste papieren op zak. Ik volgde al wel een duale hbo-opleiding Business IT & Management, gefaciliteerd door InteraktContour. In de gesprekken die volgden, dachten we meteen in kansen: hoe kon ik groeien in deze functie? Ik kreeg dus de baan!"
Ik kreeg coaching van directe collega’s en had regelmatig evaluatiegesprekken. Zo keken we of de rol goed aansloot, voor beide partijen. Een unieke kans! Dat zegt alles over hoe ze hier met mensen omgaan: niet alleen kijken naar wat je al kunt, maar vooral naar waar je naartoe wilt. Die ruimte om te groeien krijg je hier echt.”
Als applicatiebeheerder werkt Reinier samen met collega’s aan het neerzetten, onderhouden en verbeteren van IT-oplossingen in de vorm van een gedegen applicatielandschap. Reinier: “Wat ik mooi vind, is dat we vragen uit de organisatie mogen vertalen naar concrete technische oplossingen. Soms is dat simpel, soms complex. Maar als je ziet dat het werkt én wat oplevert voor de organisatie en cliënten, geeft dat enorm veel voldoening.”
Een recent voorbeeld dat Reinier hierbij noemt gaat over de implementatie van HelloID. Dit systeem stelt de IT-afdeling in staat om je automatisch toegang te geven voor de juiste applicaties zonder handwerk. “Dat is niet alleen veiliger maar bespaart tijd en voorkomt frustratie. En dat merk je meteen op de werkvloer.” Volgens Reinier is dat soort technologie een sleutel tot betere zorg: “Hoe beter je de randvoorwaarden regelt, hoe meer ruimte er is voor echte aandacht voor cliënten.”
Reinier noemt InteraktContour een ambitieuze organisatie. “In de zorg heb je te maken met een maatschappelijk belang. De zorgbehoefte blijft toenemen evenals de complexiteit van de zorgvraag. En daar moet je als organisatie natuurlijk op in kunnen spelen. Dat vraagt iets van je systemen; die moeten dat kunnen ondersteunen. De afgelopen jaren is er al veel bereikt. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren en automatiseren van interne processen om de zorg beter te ondersteunen, de inzet van (zorg)technologie en AI en de rijkdom aan data die we inmiddels bezitten.”
Een van de actuele projecten waar Reinier mee bezig is, is het project Samen leren werken met data. “Dit project doorloopt alle aspecten dat bij datagedreven werken komt kijken. Van het menselijke aspect zoals het observeren, begrijpen, leren van elkaar en trainen op het gebruik van data tot aan het werkelijk samen (technisch) ontwikkelen van een omgeving en dashboard met data wat de zorg een stap vooruit kan helpen. Data klinkt abstract, maar het maakt de zorg écht slimmer. Het zijn allemaal gave dingen waar je aan bij mag dragen. We hebben in een korte tijd met een leuke en dynamische werkgroep echt flinke stappen gemaakt. “Dat is precies de ambitie die bij deze organisatie past: “Er is altijd iets mogelijk.”
InteraktContour is dus voortdurend in beweging. Gelukkig hangt er binnen de IT-afdeling een open, warme sfeer. Er wordt gelachen en vooral: samengewerkt. Een echt teamgevoel dus. “Twee keer per week hebben we een dagstart. Als iemand ergens mee zit, of even vastloopt, dan springen we bij. Niemand hoeft er alleen voor te staan. Vragen stellen, sparren, samen problemen oplossen – dat gebeurt hier vanzelf.”
Wanneer Reinier aan het eind van de dag zijn laptop dichtklapt, weet hij vaak precies waarom hij dit werk doet. “In commerciële organisaties draait het vaak om winst, om cijfers. Hier draait het om mensen. Je draagt bij aan iets dat groter is dan jezelf. Dat voel je elke dag. Als ik een collega heb kunnen helpen, een project weer een stap verder is, of gewoon voel dat ik waarde heb toegevoegd – dan ga ik met een goed gevoel naar huis. Dat voelt beter dan welk commercieel succes ook.”
En dat goede gevoel is precies wat hem al acht jaar bij InteraktContour houdt. “Het is een ambitieuze organisatie waar je kunt groeien - zowel professioneel als persoonlijk. Een plek waar je de ruimte krijgt om fouten te maken, daarvan te leren, een goede werk-privébalans te vinden en jezelf te ontwikkelen.” Hij moedigt andere IT’ers dan ook aan om de overstap naar InteraktContour te overwegen: “Als je zoekt naar betekenis in je werk, naar technologie die écht wat oplevert voor mensen, dan zit je hier goed.”