Elze kende InteraktContour nog niet, tot ze via het stagebureau op school terechtkwam bij woonlocatie De Palmen-Grift. Een schot in de roos. ‘Hiervoor had ik ervaring opgedaan in de zorg voor mensen met een ernstig meervoudige beperking, dat is heel anders. Mensen met NAH zijn soms nog zó goed nog in hun hoofd.'
De ontdekking dat veel mensen met NAH nog op een hoog niveau functioneren, sprak Elze erg aan. Wel vroeg ze zich in het begin af wat ze zelf kon bijdragen – ‘Ik dacht echt: wat kan ik hier eigenlijk doen?’. De begeleiding verschilde van wat ze gewend was van haar vorige stage, maar het wende snel.
Elzes takenpakket is breed: van het stimuleren van cliënten die soms wat motivatie missen, tot het begeleiden bij dagelijkse routines. In de ochtend helpt ze hen met opstarten en gaat ze bijvoorbeeld met hen naar afspraken buiten de deur, zoals de tandarts of kapper. ‘Dat is leuk, want je leert die mensen dan één-op-één wat meer kennen.’
In de avonddienst staat gezamenlijk eten in de woonkamer centraal, hoewel veel cliënten er ook voor kiezen om in hun eigen woning te eten. Tussendoor is er ruim voldoende tijd om aan school te werken.
Wat Elze het meest voldoening geeft, is het directe contact met mensen met NAH. ‘Ik heb ook nooit ‘geen zin’. Je komt aan en cliënten zeggen dat ze het fijn vinden dat je er bent, dat is echt heel leuk.
Werken met mensen met NAH vraagt om constante aandacht en flexibiliteit. Elze heeft tijdens haar stage belangrijke vaardigheden ontwikkeld, bijvoorbeeld geduld. ‘We proberen bewoners zoveel mogelijk zelf te laten doen, dat is hier heel belangrijk. In het begin had ik bij het aankleden wel eens de neiging om het even snel over te nemen. Maar dat moet je niet doen, ook al duurt het dan wat langer.’
Ook heeft ze geleerd om probleemoplossend te denken en gericht te handelen, vooral in onverwachte situaties. ‘De theorie die je op school leert is daarbij een goede basis, maar de praktijk is vaak toch wel anders. Ik zoek dingen graag zelf uit en daar krijg ik hier de ruimte voor. Mijn begeleider springt in wanneer ik vastloop, en collega’s willen ook altijd helpen. We hebben een heel leuk team, met allerlei verschillende mensen en leeftijden, ik denk van 20 tot 50 jaar.’
Elze waardeert hoe goed er door InteraktContour naar mensen met NAH geluisterd wordt én hoe slimme technologie wordt ingezet om tijd te besparen. ‘Op de kamers hangen BproCare-tablets, een soort alarmsysteem. Cliënten kunnen daarop aangeven wat ze nodig hebben, zoals hulp bij naar bed gaan of als ze gevallen zijn. Daardoor kunnen wij gericht handelen’. Ook de BBrain kalenderklok (een digitale agenda die mensen met NAH herinnert aan afspraken) vindt Elze erg handig. Daarnaast maken automatische deuren, lampen op afstand en doucheföhns het dagelijks leven een stuk makkelijker.’
Over haar toekomst in de zorg is Elze duidelijk: ze wil hierna nog hbo doen en in de verslavingszorg werken. Toch sluit ze een terugkeer naar InteraktContour niet uit. Ze is erg positief over de organisatie: ‘Ze hebben de dingen gewoon goed op een rijtje, dat merk je.’