Karianne (21) en Ilja (22) hopen binnenkort af te studeren. Daarna willen ze graag een baan vinden. Maar eerst nog samen op reis. Waarheen, dat weten ze nog niet zeker: “Waarschijnlijk Azië. Maar zover zijn we nog niet. Eerst onze onderzoeksstage afmaken natuurlijk!”
Hun onderzoek richt zich op de kennis van cliënten over zorgtechnologie. Wat weten cliënten er zelf van? Zijn er producten die wij als organisatie nog niet kennen? En hoe kan InteraktContour gebruikmaken van de kennis die cliënten al hebben? De aanleiding voor dit onderzoek is de wens van InteraktContour om de inzet van technologie te verbeteren. Het uiteindelijke doel is om technologie een vanzelfsprekend onderdeel van het werk te laten zijn.
Het onderzoek bevalt goed. Ilja: “Het is leuk om onderzoek te doen naar een onderwerp dat zo leeft. InteraktContour is heel vooruitstrevend op het gebied van technologie. Het is wel een omvangrijk onderwerp; het lukt waarschijnlijk niet om alles helemaal te behandelen in ons onderzoek. We zullen dus aanbevelen dat andere studenten ermee verder gaan.”
Voor Ilja is het een eerste kennismaking met InteraktContour: “Ik kende de organisatie helemaal niet, dus voor mij is het echt een nieuwe ervaring.”
Karianne kende InteraktContour al een beetje: “Ik heb stage gelopen in een revalidatiecentrum waar soms mensen met hersenletsel doorverwezen werden naar een behandellocatie van InteraktContour.”
Vanaf het begin voelden ze zich welkom. Ilja: “Ze willen echt dat je je thuis voelt en je moet het vooral laten weten als je iets nodig hebt. We kregen een rondleiding op het Bestuursbureau in Nunspeet en konden op verschillende locaties meelopen en meekijken. Heel fijn." Karianne vult aan: “Mathilde is onze werkbegeleider en de opdrachtgever maar tegelijk ook onze vraagbaak en sparringspartner.” Lachend: “Een soort van steun en toeverlaat. Ze geeft feedback, denkt mee en geeft tips. Iedereen is heel laagdrempelig te benaderen, dat is heel fijn.”
Volgens Karianne en Ilja zijn het niet grote dingen, maar juist alle kleine dingen samen waardoor je merkt dat het goed in elkaar zit. Ilja: “En ze zijn vooruitstrevend. Ik denk dat je als organisatie de basis op orde moet hebben om stappen te kunnen zetten en dat hebben ze, daarom kunnen ze nu zo inzetten op technologie.” Karianne: “Ja, en je merkt ook dat ze als organisatie heel graag willen ontwikkelen op dit gebied. Dat maakt ons werk heel leuk om te doen en ook dankbaar.”
Tot slot hebben ze nog tips voor andere studenten. Ilja: “Er zijn heel veel mogelijkheden. Benut die dus! Je staat altijd ‘over’ gepland, dus ga een keer op kantoor of de locaties meekijken. Je hebt de ruimte om ergens anders heen te gaan. Dus pak die kans om de doelgroep en de organisatie te leren kennen.”
Karianne: “De medewerkers van InteraktContour helpen je graag om jezelf te ontwikkelen. Je ziet dat niet alleen in hoe ze met ons omgaan, maar ook in hoe ze met cliënten werken. Ze kijken echt naar wat ze met de cliënt kunnen bereiken, niet wat ze voor hen kunnen doen. Het is echt samenwerken. Samen dingen bereiken.”